Bootjes bouwen

zo ingewikkeld was het dus niet!

Gisteren mocht ik waarnemer zijn. Terwijl een stuk of 15 volwassen mensen een spelletje speelden mocht ik toekijken. Om daarna te vertellen wat me opviel. De vijftien mensen zijn collega managers en directeuren. Verstandig,evenwichtig, ervaren. Het spel is eenvoudig. Een klant bestelt om de minuut een aantal bootjes. Het bootje is een standaard bouwwerkje van vier legosteentjes.Die bootjes moeten in elkaar worden gezet door vier operators.Twee collega’s kregen de rol van logistiek medewerker, een andere beheert het magazijn, weer een ander doet de kwaliteitscontrole en zo zijn er nog een paar mooie functies in dit speelbedrijf. Als waarnemer twijfel ik aan het verstand, de evenwichtigheid en de ervaring.

Ik heb het spel al vele malen mogen begeleiden en iedere keer is het resultaat hetzelfde. Het begint met een enorme chaos, waarbij er maar één de dupe is: de klant. Na nog twee spelrondes, waarbij iedereen fanatieker wordt en zich richt op een slimmer, beter proces, maar vooral op betere samenwerking worden er gigantische verbeteringen behaald. Er komt rust, overleg en overzicht. De produktie komt in “flow”.
En dan is de winnaar de klant. Slimmere, efficiëntere processen zijn nooit het doel, maar wel het middel, zodat je je klantbelofte kan overtreffen. En wie wil dat nou niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *