"Op mijn 54e maakte is een switch. Daarvoor was mijn werk heel leuk, maar sinds de switch nooit meer het gevoel gehad dat ik moest werken, omdat ik eindelijk ging doen wat ik het beste kan en waar ik de meeste energie van krijg"
"Daarvoor was ik algemeen directeur en commercieel manager bij een grote bank. Ik kon het goed. Ik presteerde, ik leverde, ik voldeed aan wat er van me verwacht werd. Maar ergens onderweg was ik het contact kwijtgeraakt met wat ik werkelijk wilde. Ik functioneerde prima. Ik leefde minder."
"De stap die ik op mijn 54e zette veranderde alles. Van manager naar facilitator en coach. Van presteren voor anderen naar werken vanuit wat van binnenuit komt. Sindsdien ben ik gestopt met werken, in de negatieve zin van het woord. Wat ik doe voelt als het meest vanzelfsprekende wat er is.
Een moment dat me bijblijft is mijn eerste LeiderschapTrail, zo'n tien jaar geleden. Ik liep mee als deelnemer. Ergens onderweg realiseerde ik me iets wat ik nooit eerder zo scherp had gezien. Ik had altijd mijn achternaam Stam geassocieerd met een boom: sterk, stoer, stevig. Dat was wat mijn familiesysteem van me vroeg. Maar op die trail ontdekte ik dat ik me veel meer herken in de andere betekenis van het woord. Stam als tribe. Verbinding met anderen, met mezelf. Niet sterk hoeven zijn. Gewoon aanwezig mogen zijn.
Dat was een keerpunt. Niet dramatisch, maar diep. En het is sindsdien de kern van alles wat ik doe. Nu begeleid ik zelf trails als facilitator. Alles wat daarbij komt kijken vind je elders op deze site.
Buiten mijn werk ben ik een sportief type. Ik hou van het podium, als zanger in een mannenkoor en vorig jaar als acteur in een grote theatervoorstelling. Het podium en de natuur geven me energie. Die neem ik mee in alles wat ik doe.
Nu begeleid ik mensen en teams in diezelfde beweging. Als coach, facilitator en keynotespreker help ik mensen eerlijk te zijn. Over wat ze willen. Over wat ze tegenhoudt. En over wat er mogelijk wordt als ze daar mee aan de slag gaan. Niet met een stappenplan. Maar door het proces te begeleiden zodat jij kunt zien wat je nu nog niet ziet.
"Er is één reis. De reis naar binnen. En ik ken de route."
Ik werk met
Individuen
Mensen die vastlopen in oude patronen en overtuigingen en mede daardoor hun talent en potentieel niet vol benutten.
Teams
Teams die merken dat prestaties en verbinding niet meer samengaan. Teams die echt willen groeien om nog betere resultaten samen te halen.
Organisaties
Organisaties die willen dat leiderschap van binnenuit komt in plaats van van boven af.
De Reis Naar Binnen
De reis naar binnen is een pad van zelfontdekking en groei. Het is een uitnodiging om los te komen van externe verwachtingen en te luisteren naar je eigen innerlijke stem. Deze reis vraagt moed en eerlijkheid, maar leidt tot een leven dat werkelijk van jou is.
Verbinding Herstellen
In een wereld vol afleidingen en verwachtingen verliezen we soms de verbinding met onszelf. Mijn missie is om individuen en teams te begeleiden in het herstellen van die verbinding, zodat ze authentiek en met impact kunnen leven en werken.
Inzicht en Groei
Door middel van coaching en begeleiding bied ik inzicht en ondersteuning. Samen verkennen we de patronen die je tegenhouden en ontdekken we nieuwe mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei.
Neem Actie
Ben je klaar om de volgende stap te zetten in je persoonlijke of professionele ontwikkeling? Neem vandaag nog contact op voor een kennismakingsgesprek of ontdek meer over mijn keynote presentaties.