In de afgelopen maanden was ik deelnemer aan een lean Black Belt training. Als ‘toetje’ mochten we op bezoek bij een bedrijf die lean tot in de haarvaten van iedere manager en medewerker heeft doorgevoerd. SEW-Eurodrive in Rotterdam. Alleen noemen ze het daar geen lean. Het gaat ook niet over de naam van de filosofie, het gaat ook niet over de trucs, het gaat ook niet over het instrumentarium. Zo veel werd daar wel duidelijk door een zeer inspirerende manager.
Waar gaat het dan wel om? Een hele duidelijk focus op waar het onderscheidend vermogen van het bedrijf ligt gekoppeld aan het continu zoeken naar vier soorten van mogelijkheden om dat onderscheid richting de klant ook waar te maken. Continu dus zoeken naar onnodig wachten, lopen, zoeken en controleren. Daar heeft een klant namelijk niets aan.
En daarbij raakte ik onder de indruk van talloze simpele verbeteringen die het leven prettiger maken. Dat wil zeggen de kans op het maken van fouten verkleinen. En tot slot door het hele bedrijf mooie voorbeelden van de inzet van visual management. Kortom, geïnspireerd om geleerde lessen in de praktijk te brengen.