Afgelopen zaterdag een mooi artikel in het FD over de kracht van het verhaal. Het verhaal is belangrijker dan alle indicators die worden bijgehouden in Excel. McKinsey heeft jaren geleden al onderzoek gedaan en geconcludeerd dat organisaties met een krachtig (verander) verhaal 3,7 keer zo succesvol zijn dan organisaties die niet zo’n verhaal hebben. Het begint met aspiratie. Daarom ook de naam van ons bedrijf, Aspire Company.
Een aspiratie schetst het verhaal van wie je wil zijn en waar je voor staat. Het verbindt, geeft energie en schept duidelijkheid. Samen bouw je aan de aspiratie en dan heb je in ieder geval de vier elementen benoemd:
- waarom…met aandacht voor het hogere doel
- wie…welke leiderschapscoalitie is er nodig
- wat….met focus op te behalen resultaat
- hoe….het recept voor een gezonde bedrijfscultuur
Wil je de kracht van de aspiratie van jouw organisatie, van jouw team, eens door mij laten testen?
Ik ga je 12 vragen stellen en je weet hoe sterk jouw verhaal is.