Over luisteren gesproken…
Leiderschap en bouwen aan vertrouwen
Luisteren is misschien wel één van de belangrijkste leiderschapskwaliteiten. En op wat voor manier dan ook is iedereen een leider. En op wat voor manier dan ook heeft ook iedereen op een bepaalde manier behoefte om leiding te krijgen. Een mooie paradox. Net zoals iedereen uniek wil zijn én ook ergens bij wil horen.
Omdat luisteren nog te vaak wordt onderschat in hoe daarmee verder aan vertrouwen kan worden gebouwd, hieronder wat trivia over luisteren.
De communicatiemuur
wat bedoeld wordt is nog niet gezegd
wat gezegd wordt is nog niet bedoeld
wat gehoord wordt is nog niet begrepen
wat begrepen wordt is nog niet geaccepteerd
wat geaccepteerd wordt is nog niet toegepast………
Luisteren
Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik je vraag.
Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij begint mij te vertellen,
waarom ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.
Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij denkt dat jij iets moet doen
om mijn probleem op te lossen,
dan laat je me in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.
Misschien is dat de reden
waarom voor sommige mensen bidden werkt.
Omdat God niets terug zegt en Hij geen adviezen geeft
of probeert om de dingen voor je te regelen.
Hij luistert alleen maar en vertrouwt erop dat je er zelf wel uitkomt.
Dus alsjeblieft,
luister alleen maar naar me
en probeer me te begrijpen
En als jij wilt praten,
wacht dan even en ik beloof je,
dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.
vertaald uit “Loving Eachother” van Leo Buscaglia
‘The Theory U’ van Otto ScharmerL vier niveau’s van luisteren.
Ik geef deze in mijn eigen woorden en eigen interpretatie hieronder weer.
Het eerste niveau van luisteren is eigenlijk helemaal geen luisteren. Het is wachten tot dat de ander is uitgepraat om je eigen verhaal te vertellen. Meestal wordt er overigens niet gewacht. Volgens mij herkenbaar voor velen en wordt vooral gepraktiseerd op feesten en partijen. ‘Reloading your gun’ hoorde ik iemand dit niveau noemen.
Het tweede niveau wordt een iets dieper niveau van luisteren. Je bent op die manier zodanig aan het luisteren dat je aan het ophalen bent van wat je nog niet wist. Om er zelf beter van te worden. Niveau 1 en 2 ben je met je aandacht dan ook vooral bij jezelf.
Niveau drie wordt al een stuk ingewikkelder. Het vraagt namelijk om je heel goed in te leven in de ander. Empatisch luisteren dus. Je bent met je aandacht volledig bij de ander.De ander voelt zich gehoord.
Bij het laatste niveau van luisteren is de aandacht en de energie boven het gesprek. Wat ontvouwt zich hier? Welke nieuwe inzichten ontstaan er? De aandacht zit niet bij je zelf, zit niet bij de ander, maar zweeft als het ware boven het gesprek. Om het toch maar een beetje zweverig te maken.
In bijgaand fragment een veel betere uitleg door Otto Scharmer zelf.
Tom Peters over de 18 seconden regel bij luisteren…
In bijgaand filmje geeft Tom Peters treffend zijn visie over de belangrijkheid van luisteren. Een pleidooi van hem om een master opleiding ‘LISTENING’ te ontwikkelen.
Hoe lang hou jij het vol om te luisteren? Hopelijk wel langer dan 18 seconden……
Zeg, luister eens….
Luisteren, de vier niveau’s uitgelegd door Peter Senge
vanuit de theory U bracht Otto Scharmer vier niveaus van luisteren in. Peter Senge geeft hier in een half uurtje een hele mooie uitleg. Peter Senge over luisteren
Luisteren 2…
En natuurlijk kan ik het dan niet laten om je deelgenoot te maken van onderstaand gedicht. Luisteren Als ik je vraag naar mij te luisteren, en jij begint mij adviezen te geven, Meer lezen »
Luisteren…..
Een paar weken geleden las ik het. En schreef het vervolgens enthousiast op mijn blog. Dé vijf lean leiderschapseigenschappen waren geef vertrouwen, schep energie, focus, hou je rug recht en blijf je zelf verwonderen. Luisteren stond er niet bij. Je zou kunnen stellen...
Martin Stam
Facilitating Change – Coach -Trainer
0031-6-22 49 52 66
OUDE HOORNSEWEG 11
1687 NA WOGNUM