Luisteren

Communiceren, ofwel zo vlak mogelijk langs elkaar heen lullen:

wat bedoeld wordt is nog niet gezegd
wat gezegd wordt is nog niet bedoeld
wat gehoord wordt is nog niet begrepen
wat begrepen wordt is nog niet geaccepteerd
wat geaccepteerd wordt is nog niet toegepast………

Wellicht is communicatie het meest gebruikte containerbegrip waar het bij verandering aan schort. Het begint al met te weinig communiceren waar de verandering toe moet leiden. Wat de noodzaak is van de verandering.
Waarom, waarom, waarom…..?

Zenden en ontvangen dus. Waarbij dan te vaak gedacht wordt dat er meer gezonden moet worden. Zeer waarschijnlijk moet er meer ontvangen worden door degene die wil zenden. Pas daarna weet je of en wat er gezonden moet worden.

Communiceren over veranderen begint met luisteren. Luisteren naar de ander en naar je zelf. En luisteren naar je hart. Begin bij het laatste, want dan pas kan je pas echt goed luisteren naar de ander

Bookmark de permalink.

Luisteren…..

Een paar weken geleden las ik het. En schreef het vervolgens enthousiast op mijn blog. Dé vijf lean leiderschapseigenschappen waren geef vertrouwen, schep energie, focus, hou je rug recht en blijf je zelf verwonderen. Luisteren stond er niet bij. Je zou kunnen stellen dat een goede luisteraar ook werkt aan vertrouwen. Vertrouwen geven en vertrouwen krijgen. In bijgaand filmje geeft Tom Peters treffend zijn visie over de belangrijkheid van luisteren. Hoe lang hou jij het vol om te luisteren? Vast wel langer dan 18 seconden……

Dit bericht is geplaatst in lean, management. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *